Namn: Johnny Ellénius
Titel: Förarinstruktör / VD
Företag: Car Events
Hemsida: www.carevents.se
Giant Dwarfs roll: Hemsida, marknadsföring generellt (annonsering, trycksaker, nyhetsbrev mm)

 

5 frågor till en förarinstruktör

Ni sysslar med förarutbildning – är det samma sak som en trafikskola?
Det där är nog den vanligaste missuppfattningen, att vi hjälper folk att ta körkort. Men det är faktiskt precis tvärtom. Vi ser alla med körkort som våra kunder. Alltså har vi 4,6 miljoner möjliga kunder, bara i Sverige. Men den klassiska kunden, den vanligaste kunden, är ett företag som är vagnsparksägare, som har ett ansvar när de sätter sina anställda i bilar som de själva äger.

Och vad kan ni lära dem, om de redan kan köra bil?
Faktiskt väldigt mycket. Och jag vågar påstå att vi också sparar pengar åt våra kunder, både genom minskat slitage av bilarna, minskad bränsleförbrukning och minskad olycksrisk. Sen finns det en annan viktig aspekt som många företag nog glömmer bort ibland: den badwill det kan ge om de har anställda som glömmer bort att de är representanter för ett företag när de är ute och sladdar och kanske kör vårdslöst med firmabilen.

Så det handlar om säkerhet – det låter tråkigt?
Tvärtom. Alla utbildningar och event bygger på en mix av både nytta och nöje där bitarna överlappar varandra. Vi gör folk till bättre och klokare förare och det handlar alltid om säkerhet i botten. Men oavsett om det handlar om att köra Porsche på sjöis under ett teambuildning-event eller en kurs i ekokörning så ser jag bara breda leenden hos deltagarna. Det är faktiskt en del av pedagogiken vi jobbar med. Genom att deltagarna har roligt så vet vi att kunskapen fastnar.

Vilken är den vanligaste responsen från kursdeltagarna?
Det finns en kommentar jag får höra exakt varje kursdag: att detta borde ALLA med körkort göra! Den näst vanligaste kommentaren är: ”Det här vill jag göra igen!” Men aha-upplevelsen framför andra som jag tror att deltagarna tar med sig är hur smalt gränsområdet är mellan en lyckad och en misslyckad manöver i trafiken är. Och det har med farten att göra. Folk har inte en aning om hur stor roll farten spelar när det handlar om att få stopp på bilen.

Vilken är er styrka jämfört med era branschkollegor?
Vår bredd i utbudet och våra instruktörer. Det kan vara demonstration av terrängfordon på vår offroad-ramp Vippen ena dan, utbildning av hemtjänstpersonal som inte ska skada bilar nästa dag, och full fart på Anderstorp med sportbilsägare den tredje dan. Det gör oss också attraktiva som arbetsgivare och att vi kan erbjuda de bästa instruktörerna på marknaden.