Namn: Helena Gustafsson
Titel: Förläggare / VD
Företag: Storyside
Hemsida: www.storyside.se
Giant Dwarfs roll: Grafisk form/artwork till ljudböcker, annonsering mm

 

6 frågor till en ljudboksförläggare

Du är ljudboksförläggare. Vad är skillnaden mot att ge ut vanliga böcker?
Framförallt att jag sällan har synpunkter på själva innehållet i böckerna. En förläggare som jobbar med pappersboken kommer oftast in tidigare i processen, i princip kan det handla bara ett synopsis som de börjar arbeta med. På så vis jobbar pappersförläggaren mer med skapande, medan jag jobbar mer med urval. Jag väljer ett innehåll som någon annan redan har vaskat fram.

Hur skiljer sig boklyssnarna från bokläsarna?
Faktiskt nästan ingenting, det är i stort sett samma personer. De som konsumerar flest ljudböcker är ofta också de som konsumerar mest pappersböcker. Men man gör det vid andra tidpunkter och på andra sätt, man lyssnar på ljudböcker samtidigt som man gör något annat. Antingen för att man har händerna upptagna, eller för att man är i rörelse på något sätt. Många lyssnar när de kör bil, sitter på ett tåg eller medan de tränar. Ljudboken ger dem chansen att konsumera ännu mer litteratur och böcker.

Vilken är din största utmaning i jobbet?
Hela förslagsbranschen är en bransch i förändring. Vi kan inte längre förlita oss på att återförsäljarna ska sälja våra böcker. Vi måste ta kommandot och själva skapa en direktrelation med våra kunder, lära känna dem och förstå vad de vill ha och sen ge dem det. Det handlar om att skapa egna sociala gemenskaper med kunderna, till exempel genom Facebook och andra sociala medier.

Vad är det roligaste i ditt jobb?
Allt! Samarbetet med formgivare, författare och uppläsare. Att få spontana mejl från lyssnare. Uppläsningar som överträffar förväntningarna. Och inte minst att få jobba med nya smarta tekniska lösningar som förenklar för lyssnarna.

Har du något exempel på nya lösningar?
Ja exemelvis vår Print on demand-serie som gör att även äldre titlar får en chans till revival. Riktigt bra böcker brukar alltid hitta fram till sin publik till slut, även om de kanske gick trögt i början. Men ofta kan det ur förlagets perspektiv vara lite för sent. Om den inte sålde tillräckligt från början så har man redan gått vidare och valt att inte göra nytryck. Men med Print on demand-serien blir de aldrig inaktuella. Det behöver aldrig utgå ur sortimentet, vilket är något som faktiskt förändrar bokbranschen i grunden. Det är jättespännande.

Har du någon egen favorit just nu?
”Sång till den storm som ska komma” av Peter Fröberg Idling. Den blev ju nominerad till årets Augustpris också, väldigt välförtjänt*.

 

*Vinnaren avslöjas under Augustgalan som går av stapeln måndagen den 26 november i Stockholms Konserthus.