Namn: Patrik Sandell
Titel: Rallyförare / företagare
Företag: S-Event, FlatoutSweden AB, NorthRental Jämtland, Northcar Jämtland
Hemsida: www.patriksandell.com
Giant Dwarfs roll: Pressansvarig, pressreleaser mm

 

6 frågor till en rallyförare

När visste du att du ville bli rallyförare?
Min första tävling var Offerdalingen när jag var 17 år. Det var 31 grader kallt ute och min kartläsare sa åt mig att hålla hjulen rakt när vi hoppade för han vill inte bli kvar i skogen. Men det gick bra och vi vann klassen. Så det var klart att jag fick blodad tand redan då. Men jag bestämde mig inte på allvar förrän ett år senare. Jag hade precis vunnit min första C förarserie. Under prisintervjun fick jag frågan om vad jag ville bli. Jag sa att jag skulle bli rallyproffs. Alla skrattade och i det ögonblicket bestämde jag mig!

Ja, det har ju gått bra. Men vilket är ditt största ögonblick i karriären hittills?
När jag vann Junior-VM 2006. Det var min första VM-säsong och jag trodde aldrig att jag skulle kunna vara med och slåss uppe i toppen. Men efter en ofattbar säsong med grymt motstånd kunde vi tillsluta vinna mästerskapet vid finalen i Wales, trots att ha rullat ner i en ravin. Men vi lyckades till slut ta oss i mål och genom det blev vi juniorvärldsmästare!

Och det värsta? Har du nån gång ångrat karriärvalet
Aldrig faktiskt. Jag lär mig av allt jag gör, både när det går som planerat och när det inte funkar. Det är bara blicka framåt: ”Forget the rally, remember the experience.” Om det är något jag skulle kunna vara utan så är det att vänta på flygplatser. Det har ju blivit några stycken genom åren…

Det blir många resdagar varje år. Vad saknar du mest hemifrån?
Förut familjen så klart så är det nog svensk mat. Särskilt när vi är i Kina.

Du är 30 idag. Finns det nån peakålder?
Man är bäst ungefär mellan 28-38 så jag har de bästa åren framför mig. Men jag kommer nog att syssla med rally i någon form även längre fram, som att köra Dakar-rallyt till exempel. Och jag har nyss varit med och startat upp en del andra projekt, en bilfirma och en biluthyrningsfirma i Östersund och Åre, så jag kommer även att ha en del kontakt med motorsporten den vägen.

Varför är bilsporten så viktig även för resten av bilbranschen
Motorsport är det som driver branschen framåt. Där utvecklas nya miljövänliga alternativ och mycket av det säkerhetstänkande som senare sipprar ner till hela bilbranschen. Vi blir lite som ett testlabb helt enkelt. Så sporten är viktig både för hela bilindustrin och många kringbranscher. Det är därför den omsätter så mycket pengar. När vi tävlar i VM är det 30 personer som har olika uppgifter i teamet. Och nu den här helgen, när vi kör i Kina*, så är det nog ett 40-tal personer involverade kring oss.

 

*Patrik och hans codriver Maria Andersson tävlar i helgen i Rally MoHe i Kina, som är den sista deltävlingen i det kinesiska rallymästerskapet.